Prawa pacjenta
KORZYSTAJĄC ZE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH LUB ZWRACAJĄC SIĘ O ICH UDZIELENIE MASZ PRAWO DO:
1. ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
- które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
- które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
- które udzielane są z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne
- przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej
2. UZYSKANIA INFORMACJI
- o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodachdiagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
- która zostanie przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym np. małżonkowi, członkowi rodziny, osobie bliskiej
3. WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE OKREŚLONYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
- którą wyrazisz po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia i leczeniu
- którą w przypadku zabiegu operacyjnego, zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko wyrazisz w formie pisemnej
4. TAJEMNICY WSZELKICH INFORMACJI Z TOBĄ ZWIĄZANYCH
5. ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRODUKTÓW LECZNICZYCH
6. POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI. W SZCZEGÓLNOŚCI W CZASIE UDZIELANIA CI ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, W TYM:
- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
- wyrażenia zgody na uczestnictwo innych osób przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych (badaniach, konsultacjach lekarskich, zabiegach, operacjach itp.)
7. POSZANOWANIA ŻYCIA PRYWATNEGO I RODZINNEGO, W TYM:
- kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
- dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
8. DOSTĘPU DO MEDYCZNEJ DOKUMENTACJI
- dotyczącej twojego stanu zdrowia oraz udzielonych ci świadczeń zdrowotnych, w tym: udostępniania tej dokumentacji również osobie przez ciebie upoważnionej, np. do wglądu lub w formie kopii albo odpisu
9. ZGŁOSZENIA SPRZECIWU
- wobec opinii albo orzeczenia lekarza
10. OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ
- w czasie pobytu w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym czy hospicjum
11. PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W DEPOZYCIE
- w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym, hospicjum
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800-190-590
(z tel. stacjonarnych i komórkowych); czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 21.00
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, www.bpp.gov.pl